پیشینه و مبانی نظری پرداخت الکترونیکی تجارت الکترونیک

پیشینه و مبانی نظری پرداخت الکترونیکی تجارت الکترونیک

پیشینه و مبانی نظری پرداخت الکترونیکی تجارت الکترونیک پرداخت الکترونیکی
تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک مفهوم گسترده ای دارد که در بر گیرنده فعالیت هایی نظیر مبادله کالا و خدمات دارای ارزش از طریق یک شبکه رایانه ای و از راه دور با وسیله ارتباطی مشخص می باشد . برای تجارت الکترونیک تعاریف متنوعی شده است که در تمامی آنها ، جنبه های اساسی و مشترک به چشم می خورد . در اینجا ، به بعضی از این تعاریف پرداخته می شود :
تجارت الکترونیک عبارتست از : خرید ، فروش و مبادله کالا و خدمات و اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری از جمله اینترنت ( شامیلا ، 2003 ).

تمام ابعاد و فرایند بازار را که بتوان با اینترنت و تکنولوژی وب انجام داد را تجارت الکترونیکی گویند ( لین و چانگ لی , 2003 ).
به طور کلی واژه تجارت الکترونیک اشاره به معاملات الکترونیکی می نماید که از طریق شبکه های ارتباطی انجام می پذیرد . ابتدا ، خریدار یا مصرف کننده به جستجوی یک مغازه مجازی از طریق اینترنت می پردازد و کالایی را از طریق وب یا پست الکترونیکی سفارش می دهد و نهایتا کالا را تحویل می گیرد ( شوهانگ ، 2001 ).
تجارت الکترونیک اجرا و هماهنگی فرایندهای حیاتی سازمان های اقتصادی ، از قبیل طراحی ، تأمین مواد و خدمات ، تولید ، فروش ، اجرای سفارشات ، ارایه خدمات از طریق بکارگیری حرفه ای رایانه ها و فناوری ارتباطات و داده های ذخیره شده در رایانه ها را بر عهده دارد ( کرسپو و همکاران ، 2008 ).
2 – 2 – تجارت الکترونیکی و صنعت بانکداری
دریافت و پرداخت پول و انجام عملیات مالی شرط اولیه برای شکل گیری هر گونه معامله و برقراری ارتباط تجاری می باشد و انجام تراکنش های مالی از طریق بانک ها و مؤسسات مالی امکان پذیر است . بنابراین تجارت و بانکداری یک ارتباط نزدیک و تنگاتنگ دارند و لازم و ملزوم هم بوده و به هم وابسته اند . در عصر اطلاعات و ارتباطات ، تجهیزات الکترونیکی و مسئله جهانی سازی که شکل جدیدی از بازرگانی بنام تجارت الکترونیک را بوجود آورده ، نیاز به یک سیستم بانکی پیشرفته که همگام با این تحولات باشد را ضروری می سازد . از طرف دیگر روشهای تجارت الکترونیک برای بانک ها فرصت جدیدی ایجاد نموده است که می توان از آن جهت ارائه خدمات مالی نوین و ایجاد یک ابزار رقابتی مؤثر ، استفاده نمود ( سید جوادین ، 1384 ).
2 – 3 – بانکداری الکترونیکی
در دهه گذشته فناوری اطلاعات اثر شگرفی بر صنعت بانکداری داشته است . این امر باعث شده طبیعت ارائه خدمات مالی به مشتریان متحول شده است . بانک ها مزایای گوناگونی از ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی به دست می آورند که از آن جمله می توان به هزینه تعاملات کمتر ، ارائه خدمات 24 ساعته و افزایش کارایی اشاره کرد ( ایراندوست ، 1385 ).
بانکداری الکترونیکی چیست ؟
پدیده بانکداری الکترونیکی یکی از دست آوردهای تجارت الکترونیک محسوب می شود . با رشد روز افزون حجم تجارت الکترونیک در جهان و با توجه به نیاز تجارت به انجام عملیات بانکی جهت نقل و انتقال منابع مالی ، بانکداری

کسب درآمد از فروش فایل 

نظر دهید

پاسخ دهید