پیشینه تحقیق عقب ماندگی ذهنی

پیشینه تحقیق عقب ماندگی ذهنی

پیشینه تحقیق عقب ماندگی ذهنی
عقب ماندگی ذهنی
عقب ماندگی ذهنی اختلالی که از کودکی نمایان می شود . با عملکرد عقلانی زیر متوسط ( هوشبهر 70 یا کمتر ) مشخص می شود . تقریبا 1 درصد جمعیت به عقب ماندگی ذهنی مبتلا هستند و در مردان شایع تر است . عقب ماندگی ذهنی اصطلاح کلی است که درجات گوناگون عملکرد عقلانی و رفتار انطباقی را در بر می گیرد ، که در سیستم طبقه بندی انجمن نارسایی ذهنی آمریکا انعکاس یافته و در سیستم نام گذاری روان پزشکی وارد شده است ( سادوک و سادوک ، 2007 ، ترجمه رضایی ، 1392 ).

ملاک های تشخیصی DSM – IV – TR برای کم توانی ذهنی
الف ) عملکرد هوشی بسیار کم تر از متوسط : بهره هوشی تقریبا 70 یا کمتر در یک آزمون هوش انفرادی
نمرات آزمون هوش : اولین مولفه در ملاک های DSM – IV – TR مستلزم برآورد کردن هوش است حدود دو سوم جمعیت ، نمرات هوشبهر بین 85 و 115 کسب می کنند . اشخاص دارای نمره پایین تر از 70 تا 75 ، دو انحراف معیار پایین تر از میانگین جمعیت ، واجد ملاک عملکرد عقلی عمومی بطور معنا دار زیر متوسط هستند . تقریبا 3 درصد جمعیت در این مولقه قرار می گیرند .
ب ) تقایص یا تخریب های همزمان در عملکرد انطباقی موجود ( یعنی کارایی فرد در برآوردن معیارهای مورد انتظار در سن یا گروه فرهنگی او ) حداقل در دو زمینه زیر : ارتباط ، مراقبت از خود ، زندگی روزمره ، مهارت های اجتماعی بین فردی ، استفاده از منابع جامعه ، خود گردانی ، مهارتهای تحمیلی علمی ، کار ، فراغت ، بهداشت و ایمنی
پ ) شروع قبل از 18 سالگی ( سادوک و سادوک ، 2007 ، ترجمه رضاعی ، 1392 ).

2 – 2 – 3 – ویژگی های عقب ماندگی ذهنی
افراد مبتلا به عقب ماندگی ذهنی ، علاوه بر نارسایی هایی عقلانی ، در قابلیت های گوناگونی که به سازگار شدن با زندگی روزمره مربوط می شوند ، اختلال قابل ملاحظه ای دارند . برای مثال ، آنها فاقد مهارت های اجتماعی یا قضاوت هستند ، در برقراری ارتباط مشکل دارند ، یا نمی توانند از خودشان مراقبت کنند بسیاری از افراد عقب مانده ذهنی برای مراقبت شغلی و سلامتی به دیگران وابسته هستند . عقب ماندگی ذهنی یک وضعیت و حالت ذهنی خاص است که در اثر شرایط مختلف قبل از تولد و هنگام تولد و یا پس از تولد کودک پدید آید ، عقب ماندگان ذهنی افرادی هستند که به علت وقفه یا کمبود رشد ذهنی در شرایط عادی قادر به استفاده مطلوب از برنامه های معمولی آموزش و پرورش ، سازگاری اجتماعی و تطبیق با محیط نمی باشند . تعریفی که از نظر اکثریت قریب به اتفاق مجامع علمی و صاحب نظران روانشناسی مورد قبول می باشد تعریفی است که از سوی انجمن آمریکایی عقب ماندگی ذهنی ارائه شده : « عقب ماندگی ذهنی سطحی از عملکرد هوش عمومی است که

کسب درآمد از فروش فایل 

نظر دهید

پاسخ دهید