تاثیر شبکه­‌های مجازی و بررسی قدرت آن­‌ها

امروزه تاثیر شبکه­‌های مجازی بر زندگی انسان­ها بر کسی پوشیده نیست. در شرایط همه­‌گیری بیماری کرونا، تاثیر شبکه­‌های مجازی بسیار بیشتر از پیش در زندگی روزمره ما نمود پیدا کرده است. از همین رو می‌­توان، به افزایش کسب و کار­های اینترنتی و فروش آنلاین اشاره کرد. یکی از حوزه­‌هایی که تاثیر شبکه­‌های اجتماعی بسیار مشهود و تعیین کننده بوده­، تاثیر آن بر انتخابات در کشور­های مختلف بوده است. در ادامه از تاثیر شبکه­‌های اجتماعی بر این زمینه را مورد بررسی قرار می­دهیم.

یکی از جنجالی‌­ترین انتخابات­‌های ریاست جمهوری کشور آمریکا، مربوط به دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما بوده است. بر همین اساس شرکت­ها،‌ نشریه­‌ها و سازمان­‌های مختلفی این انتخابات را مورد بررسی قرار داده­اند که مطالب این مقاله گزیده­ای از مجموعه این مطالعات است.

انتخابات در شبکه‌های مجازی

براساس مقاله­‌ای که مرکز مطالعات PEW منتشر کرده است،‌ تاثیر شبکه­‌های مجازی بر انتخابات ۲۰۱۲ را بطور دقیق مورد بررسی قرار داده که نتایج قابل توجهی بدست آمده ­است. این مقاله بیان می­کند که، حدود ۲۲ درصد از مردمی که واجد شرایط رای دادن بودند، نماینده انتخابی خود را در شبکه­‌های مجازی مثل فیسبوک و توییتر اعلام کرده بودند. این درحالی است که ۲۵% از حامیان باراک اوباما اقدام به انتشار مطالبی در خصوص حمایت و تبلیغ انتخاباتی در فضای مجازی کرده بودند.

یکی از جذابیت­‌های فضای مجازی برای افراد امکان تبادل نظر در این شبکه­‌ها است. ستادهای انتخاباتی هم از این موضوع مطلع بودند و بیشتر تمرکز خود را بر همین قابلیت معطوف کردند تا بتوانند افراد بیشتری را تحت تاثیر قرار دهند.

تاثیر شبکه­‌های مجازی

از همین رو حدود ۳۰ درصد از رای دهندگانی که در زمان انتخابات هنوز بی­طرف بودند،‌ تحت تاثیر مطالبی که در ستاد­های انتخاباتی دموکرات‌­ها که به حمایت از باراک اوباما می‌­پرداختند، در نهایت به باراک اوباما رای دادند. نکته­ای که جالب توجه است بیشتر افرادی که این جامعه آماری را تشکیل داده­اند، افرادی در رده سنی بین ۱۸-۲۹ سال بودند.

یکی دیگر از نکاتی که لی رین، کارشناس مرکز مطالعات PEW، به آن توجه داشته است فعالیت ستاد­های انتخاباتی در ۳۰ روز انتهایی انتخابات و تاثیر شبکه­های مجازی بر فرایند انتخابات بوده است. در ادامه به بررسی این فرایند خواهیم پرداخت:

*حدود ۴۸ درصد از رای دهندگان از طریق گفتگو­هایی که با خانواده و یا دوستان خود داشتند متقاعد شدند که به یکی از نماینده­ها حتما باید رای دهند. این اتفاق بیشتر در سنین بین ۱۸ تا ۲۹ سال شایع بوده که علاقه داشتند تا در گفتگوهای حضوری افراد را متقاعد کنند که به باراک اوباما رای دهند.

* ۳۰ درصد از رای دهندگان از مطالبی که دوستان و یا آشنایان خود در شبکه­های مجازی منتشر کرده بودند به یک نماینده علاقه پیدا کردند و به آن رای دادند. در این زمان هشتگ “برو و رای بده” بسیار مورد توجه قرار گرفته بود که خود اشاره به قدرت فضای مجازی در تشویق و متقاعد کردن دیگران برای انتخاب یک نماینده دارد.

* ۲۲ درصد از رای دهندگان، توسط مکالمات تلفنی که نزدیکان خود داشتند، به انتخاب یک نماینده تشویق شده بودند. بنابر تحقیقات صورت گرفته، افراد مشوق خود از فضای مجازی تاثیر گرفته و به حمایت از نماینده خاصی پرداخته بودند.

از طرف دیگر ستادهای انتخاباتی گروه­ها و کمپین­هایی را در فضای مجازی تشکیل دادند که به شرح چگونگی انتخابات و چگونگی رای دادن در انتخابات می­پرداخت و اخبار مرتبط با نماینده محبوب خود را در آن منتشر می­کرد.

نکته قابل توجه این است که در دوره انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا بسیاری از کارشناسان فعال در این حوزه، پیروزی ترامپ در انتخابات را نیز متاثر از تبلیغات انتخاباتی در شبکه­‌های مجازی و استفاده بهینه از این سیستم اطلاع رسانی دانسته‌­اند.

نتیجه:

با بررسی نتایج منتشر شده از منابع مختلف به این نکته پی خواهید برد که امروزه شبکه­های مجازی از چنان قدرتی برخوردار هستند که در سرنوشت یک کشور سهم بزرگی را داشته و با گذشت زمان این قدرت نیز بیشتر خواهد شد. در همین راستا شما نیز می­توانید برای پرسونال برندیگ، معرفی بیشتر و بهتر برند خود و یا حتی کسب و کار خود از فضای مجازی استفاده کنید. برای ایجاد یک رابطه درست با مخاطبان خود حتما از کارشناسان روابط عمومی بهره­گیری کنید چرا که همان قدر که شبکه­های مجازی می­تواند در راستای بهبود برندیگ شما کارآمد باشد، به همان سرعت می­تواند باعث نابودی برند،‌ نام و شهرت شما شود.

منبع: https://bit.ly/3fMwwCA

نظر دهید

پاسخ دهید

Logo
بازیابی رمز عبور
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0