با مغز خزنده تا بازاریابی

در مطالب گذشته بازاریابی از طریق ذهن نیز اشاره شد، بر اساس نظریه سه گانه مغز، سه مدل مغزی متفاوت طی روند تکامل ظاهر شده و هم اکنون نیز در جمجمه هر انسانی کنار یکدیگر زندگی می کنند. سه مدل مذکور متشکل از مغز خزنده، مغز لیمبیک یا میانی و نئوکورتکس یا مغز جدید است که در زمینه نورومارکتینگ و به طور کلی بازاریابی هر کسب و کاری، مغز خزنده از بیشترین اهمیت ممکن برخوردار است. از طرفی هیچ کدام از این موارد به تنهایی عملکرد کافی ندارند و با استفاده از میلیون ها اتصالات نورونی بر یکدیگر تاثیر می گذارند.


بیشتر بخوانید: مدل دایره طلایی؛ ارزشی قوی برای کسب و کارهای کوچک


مغز خزنده که در میان دو مدل دیگر قدیمی ترین نوع است، “مغز بقاء” نیز نامیده می شود. این مغز علاوه بر کنترل اعمال حیاتی بدن، منحصرا بر حفظ سلامتی فرد و تامین بقای وی تمرکز دارد. علت نام گذاری آن به صورت مغز خزنده این است که شامل ساختار های اصلی موجود در مغز یک خزنده می شود. این بخش قابلیت کنترل پیچیده ترین فعالیت های انسانی و همچنین اصلی ترین آن ها از جمله تنفس و یا ضربان قلب را در اختیار دارد. اما جالب است بدانید که محرک های موثر بر مغز خزنده که از آن ها برای بازاریابی موثر استفاده می شود، بسیار ساده هستند. باتوجه به اهمیت مغز خزنده در تصمیم گیری مشتری برای خرید یک محصول و همینطور تجربه های احساسی فردی، در ادامه به تفسیر مهم ترین این دسته محرک ها خواهیم پرداخت.

خود مختاری

مغز خزنده نهادی کاملا خود مختار بوده و به روش های معمول نمی توان بر آن تاثیر گذاشت. به عنوان مثال برقراری ارتباط با مغز میانی و یا نئوکورتکس بسیار راحت تر خواهد بود. دقیقا به همین دلیل است که گاهی اوقات هرچقدر هم که تلاش می کنید، قادر به تسخیر ذهن مشتریان نیستید. در واقع باید به مغز خزنده به عنوان مرکز ذهن فکر کنید و آن را بخشی هوشمند به شمار آورید. علاوه بر این هر آن چیزی که در ارتباط با بقا و یا رفاه فرد نباشد، به سرعت توسط مغز خزنده پس زده خواهد شد. یک تکنیک بازاریابی صحیح تکنیکی است که به خود مختاری مغز خزنده پر و بال می دهد. از این رو توصیه می شود برای القای یک روند تصمیم گیری خاص و مورد پسند، از روش های غیر مستقیم استفاده کنید. بهتر است به گونه ای عمل شود که مشتری چیزی از این مسئله متوجه نشود.

با مغز خزنده تا بازاریابی

تضاد

قبل/ بعد، با/ بدون، آهسته/ سریع اجازه می دهد تا مغز خزنده به خوبی تصمیم گیری کند. در واقع کنتراست یا همان تضاد، موتوری قدرتمند و امن برای القای تصمیم گیری به مشتری خواهد بود. بدین ترتیب بخش خزنده مغز می تواند با سرعت بالا و در عین حال مطمئن تصمیم خود را اتخاذ کند. بدون حضور تضاد، این بخش از مغز دچار سردرگمی شده و منجر به تاخیر در روند نام برده خواهد شد.


بیشتر بخوانید: تکنیک های جذب مشتری با استفاده از رترومارکتینگ


فاکتور های قابل لمس

استفاده از اعداد و ارقام در مورد مغز خزنده تاثیر چندانی به همراه ندارد، اما می تواند نئوکورتکس را تحت کنترل خود داشته باشد. به بیان دیگر مغز خزنده مدام به دنبال آنچه که ملموس و دوستانه به نظر می رسد بوده و می تواند متضاد این ها را به سرعت شناسایی کند. از این رو مفاهیمی که قابل لمس نیستند، مانند “راه حل انعطاف پذیر” و یا “رویکرد یکپارچه” را بدون تلاش زیاد درک نخواهد کرد. توصیه می شود برای بازاریابی محصولات و یا خدمات ارائه شده توسط کسب و کار خود، از طرحی ملموس با قابلیت فهم آسان استفاده کنید. در این زمینه طراحی کاتالوگ های گویا و یا بنر های تبلیغاتی ساده کمک زیادی به شما خواهد کرد.

آغاز و پایان

مغز خزنده تنها به ابتدا و انتهای هر چیزی توجه می کند و تمرکز چندانی بر بخش های میانی ندارد. این موضوع حاوی پیام مهمی برای متخصصین بازاریابی کسب و کارهای کوچک خواهد بود: “مهم ترین موارد را در ابتدای مطلب جای داده و در انتها نیز به آن اشاره ای مجدد کنید” در واقع این مسئله نوعی الزام است، نه فقط یک توصیه ساده! به خاطر داشته باشید که اطلاعات گنجانده شده در اواسط هر پیامی، اغلب توسط مغز خزنده نادیده گرفته می شود.

فاکتور های بصری

روش مهم دیگری که می توان با تکیه بر آن ارتباط مناسبی با مغز خزنده برقرار کرد، استفاده از فاکتور های بصری است. این بخش از مغز قدرت های بصری بی نظیری دارد که می توان از آن ها در راستای موفقیت یک کسب و کار بهره برداری کرد. به عنوان مثال دانش عصب شناسی این مطلب را بدین صورت توضیح می دهد: زمانی که چشمان شما یک مار می بیند، مغز خزنده بدن را از خطر احتمالی آگاه می سازد. در نتیجه بسیار قبل تر از آن که نئوکورتکس حضور فیزیکی مار را تشخیص دهد، مغز خزنده وار د عمل می شود. این بدان معنی است که مغز خزنده نخستین پردازش های تصویری را انجام داده و ارتباطی بسیار قوی با فاکتور های بصری برقرار می کند. برای بازی با این قابلیت، تنها کافیست از تکنیک های بازاریابی بر پایه تصاویر جذاب و گویا استفاده کنید.

با مغز خزنده تا بازاریابی

هیجان

بیش از هر عامل دیگری، مغز خزنده توسط احساسات هیجانی تحریک می شود. در واقع پیش از آن که به بررسی پنج محرک قبلی بپردازید، توجه به محرک های عاطفی از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است. دانش عصب شناسی اثبات کرده است که عوامل هیجانی به طور مستقیم سبب ایجاد یک سری واکنش های شیمیایی در بدن خواهند شد. این واکنش ها بر نحوه به یاد آوری مسائل مختلف و همچنین پاسخ های رفتاری فرد تاثیر می گذارند. در بازاریابی محصولات کسب و کار خود، به مشتری ها احساسی مشابه هیجان انتقال دهید. این کار می تواند حتی از طریق طراحی یک بسته بندی زیبا و جذاب برای کالای مورد نظر انجام شود.


پیشنهاد نویسنده: کسب رتبه بالا در سرچ گوگل چه مدت زمان لازم دارد؟


 

نظر دهید

پاسخ دهید

Logo
بازیابی رمز عبور
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0