ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انعطاف پذیری استراتژیک

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انعطاف پذیری استراتژیک

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انعطاف پذیری استراتژیک انعطاف پذیری استراتژیک
انعطاف پذیری استراتژیک ؛ شناخت مدیریتی
انعطاف پذیری استراتژیک به عنوان مجموعه ای از قابلیت هاست که شرکت ها را قادر به تغییرمی کند . این توانایی به شکت ها فرصت مقابله و رویارویی باتغییرات محیطی را می دهند و همچنین آنهارا قادر به هدایت تغییرات دربازار های رقابتی بسیار بزرگ یا همان هایپرمارکت ها می کند . Matanda , 2009 )) درحالیکه برخی از مطالعات تجربی اخیر به بررسی پیامد های حاصل از انعطاف پذیری استراتژیک پرداختند . و دراین بین رابطه مثبتی بین انعطاف پذیری استراتژیک وعملکرد شرکت ها بیان داشت و زمانی اتفاق می افتد که شرکت ها در حال حرکت بسوی صنایع درحال رشد بوده و یا بایستی با شوک های محیطی روبروشوند . Khanna T , 2005 )) موارد پیشین راجع به انعطاف پذیری استرتژیک در متون تحقیقاتی زیادی یاد شده اند اما بیشتر از لحاظ تئوری گسترش یافته و اجماع کمی بر روی مفهوم سازی در این بین به چشم می خورد . در حالیکه مباحث پیشین در این باره بیشتر راجع به شناخت مدیریتی ، منابع شرکت و اختیارات استراتژیک می باشند و در این بین هیچ مدل مفهومی توسعه نیافته و در ارتباط با این اجزا تست ومورد ارزیابی واقع نشده اند . از اینرو اهمیت نسبی فرمولاسیون اختیارات استراتژیک برای توسعه و ارتقا انعطاف پذیری استراتژیک بسیار مهم قلمداد می گردد ولی شواهد تجربی حمایت کننده از این بحث دردسترس نیستند . عدم وجود اجماع برروی مفهوم سازی با یافته های تحقیقاتی راجع به انعطاف پذیری استراتژیک در تضاد می باشد . و همچنین برای مدیرانی که بدنبال درک صحیحی از مضوع می باشند ، مفید نمی باشد . بنابراین توسعه نظریه در ارتباط با شناخت مدیریتی ، منابع شرکتی و اختیارات استراتژیک رابطه آنها با انعطاف پذیری استراتژیک مهم و حیاتی است تا منجر به شناخت چگونگی رفتار شرکت ها در زیر سایه تلاطمات محیطی گردد . ( Christensen , 2007 ) کاملا واضح می باشد که توسعه مفهومی از لحاظ نظری در این حوزه منجر به ایجاد نتایج غیرقاطع می گردد . نویسندگانی مانند کومبه و گرینلی 2004 و نادکارینی و نارایانان 2007 به اهمیت شناخت مدیریت در شکل باورها یا طرحواره های استراتژیک اشاره کرده اند و اینچنین عنوان شده است که مدیران از طرحواره استراتژیک برای تصمیم گیری استفاده می کنند . همانطور که طبق گقته پیشینیان راجع به انعطاف پذیری استراتژیک استناد می گردد ، الگوهای استراتژیک همانند لنزهایی هستند که مبتنی بر باورها و دانش پیشین می باشند که از طریق آن تصمیم گیرندگان در حوزه استراتژی به تفسیر داده ها می پردازند . از اینرو الگوهای استراتژیک اینچنین پنداشته می شود که بر روی بازشناسایی تغییرات و همچنین انعطاف پذیری استراتژیک و رفتار منعطف متعاقب تاثیرگذار می باشند .( Nadkarni and Narayanan , 2007 ) بطو مشابه ساینی و جانسون ( 2005 ) بر روی آموزش مدیریت و دانش ضمنی به عنوان پیشینه محتمل انعطاف پذیری استراتژیک بحث کردند همچنین این موارد به عنوان زیربنای طرحواره قلمداد شدند . بنابراین شناخت مدیریت ، ازاهمیت بالایی درمطالعات تجربی برخوردار بودند : به ویژه دانش و باور های مدیران درباره چگونگی نیل به عواقب عملکرد . نتیجتا ، طرحواره های استراتژیک به عنوان باورهایی درباره استراتژی هایی برای رسیدن به اهداف مورد نظر مورد ارزیابی قرار گرفتند .
به هرحال مدیران می توانند باورهای راجع به اهمیت ذینفعان مختلف ازجمله مشتریان و رقبا را

کسب درآمد از فروش فایل 

نظر دهید

پاسخ دهید