ادبیات نظری تحقیق تغییرات در کتب درسی ابتدایی، نگرش معلمان نسبت به تغییر کتب درسی

ادبیات نظری تحقیق تغییرات در کتب درسی ابتدایی، نگرش معلمان نسبت به تغییر کتب درسی

ادبیات نظری تحقیق تغییرات در کتب درسی ابتدایی، نگرش معلمان نسبت به تغییر کتب درسی – اهمیت آموزش و پرورش دوره ی ابتدایی
در قرون اخیرکشورهای غربی خیلی زودتر از ما به اهمیت و آثار اجتماعی و اقتصادی آموزش و پرورش پی بردند ، وارد جامعه شناس آمریکایی معتقد است : ( تعلیم و تربیت در پیشرفت اجتماع اثر فراوان دارد زیرا اگر انسان صحیح پرورش یابد ، قادر به حل مشکلات موجود خواهد بود و مشکلاتی را که در راه پیشرفت و ترقی اقتصادی و اجتماعی است ، از بین خواهد برد ). آموزش و پرورش علاوه بر آنکه فرصتی فراهم می آورد تا افراد تواناییها و استعدادهای خویش را پرورش دهند دارای آثار و فوائد اجتماعی و اقتصادی می باشد ، (( هر اندازه مردم یک جامعه از آموزش بیشتری برخوردار باشند هزینه های اجتماعی آن جامعه از قبیل هزینه های دستگاه قضایی ، انتظامات ، پلیس راهنمایی کاهش خواهد یافت ، با ارتقاء سطح تحصیلات مردم یک جامعه ، سطح بهداشت و تغذیه بالاتر و هزینه های درمان و سوبسید دارو به طور نسبی کمتر خواهد بود ، جامعه ای از آموزش کافی برخوردار باشد ، حضور و مشارکت آنها در صحنه های اجتماع بیشتر خواهد بود و بدین ترتیب با مشارکت افراد تحصیل کرده در انتخابات سیاسی و نظرخواهی های عمومی ، مردم در حل مسائل اجتماعی و تعیین سرنوشت جامعه مشارکت فعال و مستقیم خواهند داشت ، در جوامع در حال توسعه با بالا رفتن سطح سواد آحاد مردم امکان گذر از جامعه سنتی به جامعه صنعتی تسهیل و تسریع خواهد شد )). تحقیقات نشان می دهد در جامعه ای که از تحصیلات بالاتری برخوردار باشد میزان اعتیاد و جرم و جنایت کمتر است ، و تحصیلات افراد در کنترل جمعیت نقش بسزایی دارد ، بنابراین آموزش و پرورش در بعد اجتماعی جایگاه بالایی دارد .
دورهِ ابتدایی در ایران از پرجمعیت‌ترین مقاطع تحصیلی به شمار می‌رود . در حال حاضر مدت تحصیل در این دوره 5 سال و سن ورود به آن حداقل 6 سال تمام تعیین شده است . تحصیل در این دوره اجباری است . در نظر است تا زمانی که 80 درصد کودکان پنج ساله زیر پوشش آموزش پیش‌دبستانی قرار گرفتند ، مدت آن به 6 سال افزایش یابد ، به طوری که دوره پیش‌دبستانی به پایه اول دبستان تبدیل شود . علاوه بر آن پیش‌بینی شده است که پس از تحقق این هدف ، کلاسهای پایه اول و دوم ابتدایی در محیط‌های جداگانه یا در محوطه‌ای خاص در استانهای کشور به عنوان دورهِ پیش از دبستان تشکیل شود . متخصصان و مربیان کشور به طور کلی هدف از دورهِ ابتدایی را آماده‌سازی و تربیت کودکان برای کسب مهارتهایی چون گوش‌دادن ، خواندن ، نوشتن ، فکر کردن و پرورش توانایی عقلانی و ذهنی از قبیل خودآگاهی ، درک صحیح مفاهیم ، استدلال کردن ، تلطیف عواطف ، درک و فهم مبانی دینی و اعتقادی و قواعد اخلاقی ، شناخت نقش و جایگاه اجتماعی خود در محاسبات با دیگران و کسب روحیه همکاری و تعاون از طریق عمل و تجربه متناسب با سن دانش آموزان این دوره ذکر کرده‌اند ( نوریان ، 1387 ).

کسب درآمد از فروش فایل 

نظر دهید

پاسخ دهید